04/09/2010

Unha esquerda dos cidadáns

Manuel M. Barreiro. Artigo publicado no número 158 de Tempos Novos, de xullo de 2010, na súa edición dixital. Nós tirámolo do portal galego Altermundo.



Imponse a evidencia dun cambio de ciclo político que ten como síntoma salientábel o esgotamento da esquerda, da gobernante, da opositora e da alternativa. Paradoxalmente, o caudal electoral da vaga conservadora medra cando é máis intensa a crise desatada polo crash do capitalismo de casino que tanto glorificou a nova e a vella dereita.

A reacción primaria da esquerda é apelar ao resistencialismo militante. Valla como divisa a arenga de Felipe González: «Cando as cousas van mal, militancia pura e dura».

O resistencialismo militante é unha fráxil freixa fronte ao devalo abstencionista que drena o espazo progresista. Non o é porque a perda de simpatía das organizacións de esquerda comeza a ser expresa non só entre os cidadáns-electores senón tamén entre os cidadáns-militantes. Un dirixente do PRD mexicano Manuel Rodríguez Lapuente, resumiu un sentir que comeza a ser dominante entre os afiliados ás nosas esquerdas: «Eu son militante pero non simpatizo nada con este meu partido».

A bunquerización militante non é a solución da esquerda, é a opción da dereita cando é asediada polo malestar cidadá ou se ve desaloxada dos gobernos. Unha estratexia resistencial moitas veces exitosa porque os conservadores contan coa colaboración de abondosos medios de comunicación que lles axudan a blindar os seus apoios sociais e a minimizar as perdas de lealdade. Sustentábel tamén grazas á complicidade de podentes grupos financeiros e empresariais e da xerarquía da Igrexa católica que asumen o protagonismo opositor nos momentos en que a dereita política perde vigor. Benefícianse doutro paradoxo: a dereita recupera gobernos sen gañar novos electores, válelles con que os perdan os gobernos progresistas, a volatilidade electoral da esquerda é máis decisoria que a (in)capacidade dos conservadores para sumar novos apoios.

O apelo épico ao resistencialismo na esquerda e no nacionalismo fai por esquecerse das radicais diferenzas que existen entre a xestión da hexemonía da dereita e a das forzas que aspiran ao cambio político e social. O modelo de hexemonía conservadora en tempos de crise repousa basicamente no ofrecemento do inmobilismo como protección fronte ás incertezas, na preferencia pola inxustiza antes que a socialización do goberno da desigualdades, na construción dunha sociedade aberta aos requirimentos do mercado pero rigorosamente inaccesíbel para os cidadáns economicamente máis vulnerábeis, e nun atávico medo ao futuro.

O abandono abstencionista de moitos cidadáns das ofertas progresistas e do nacionalismo non se superará cunha defensa numantina das políticas gobernativas nin coa exaltación de seguridades ideolóxicas ou doutrinarias. Toda proposta de cambio para a sociedade e as institucións debe acompañarse dun cambio dos valores, da organización da participación e dos modos de intervención.

Non hai outra vía para a (re)construción de maiorías sociais que o impulso dunha estratexia proactiva, dinámica, líquida no dicir de Zygmunt Bauman, inclusiva e orientada ao futuro. Demándanse programa de cambios operativos de curto, medio e longo alcance. Fronte ás dificultades, as posibilidades de futuro da esquerda non pasan por resistir senón por cambiar, por comezar a cambiar o seu propio discurso e as formas das súas políticas.

A crise esixe que a esquerda se pense novamente para ensaiar formas diferentes e construír cidadanía con valores diferentes. George Lakoff defende que un dos valores centrais da esquerda que necesitamos debe ser a empatía, a preocupación polos outros cidadáns. En tempos de desafección cidadá respecto da política; é dicir, de desapego da esquerda e das políticas que realmente non dan mudado o estado das cousas, a empatía política e das nosas políticas coa cidadanía é un primeiro paso imprescindíbel para a reformulación da esquerda.

A esquerda da clase política e dos aparatos partidarios é manifestamente insuficiente e carece de todo engado; lamentabelmente o futuro tampouco semella transitar pola apoloxía da esquerda da militancia pura e dura senón por refundarse como unha esquerda dos cidadáns, pensada como un instrumento non só de representación política senón tamén para a construción de novas comunidades de intereses fundadas na igualdade de trato e oportunidades e nun exercicio avanzado das liberdades.

Nenhum comentário: